Без законови промени, Витоша е обречена

  11 Юни 2020, 13:36     9999     1   
     


Днес кметът Фандъкова заяви, че „Витоша ски“  не желаят да възстановят Драгалевския и Княжевски лифтове  и ще заповяда ново обследване на съоръженията от чужди експерти.

Сагата Витоша е с 30 годишна история. През първите години на прехода собствеността в планината е разхвърляна между десетки организации .На едни са хижите на други хотелите и почивните станции, на трети заслоните и чайните.

Има и частна собственост.

Лифтовете са разпръснати между, Общината, Академика БСФС, БТС Хотел, Щастливеца е приватизиран, Морените също. По време на масовата приватизация фонда на Николай Банев „АКБ Форест“ купува някои от лифтовете плюс хотел Простор. Общинската фирма „Въжени линии“ експлоатира Симеоновския, Княжевския и Драгалевския лифтове. Управлението не е успешно и Княжевския е затворен през 1995 година, а станциите му в Княжево и на Копитото се рушат. Самата фирма е на загуба от 1 милиона лева годишно.

Поради тази причина през 2007 година, на търг през Столична агенция за приватизация, „Въжени линии“ са продадени за почти 9 милиона лева на Витоша ски. Цената е много висока, като се има предвид, че Драгалевският е пуснат през 1956 г., Княжевският 1961 и Симеоновският 1983. В последствие, за да се обединят всички съоръжения в едно дружество и да има една карта за всички лифтове, Витоша ски купуват от „АКБ Форест“ Лалето, Романският и няколко влека.

Междувременно през 2005 година е приет План за управление на природен парк Витоша. Процедурите по него са минали без широко публично обсъждане, само с експертите работили по плана и заинтересовани НПО-та. Приетият план е силно рестриктивен. В него изрично се забранява новото строителство на ски писти и лифтове. Забранява се изграждането на нови лифтове за достъп до планината, а не само в нея.

За да се предотврати трасирането на нови писти дори е забранено нарушаването на тревното покритие. В плана се допуска подмяна на лифтове, но само по старите трасета , със стария капацитет и в стъпките на съществуващите стълбове. Така например  Романският лифт трябва да остане двуседалков с малък капацитет. Да минава по старото трасе на Стената през Малък Резен, където ветровете са постоянни и той работи само няколко дни през зимата.

Същото е валидно и за Драгалевския лифт открит през 1956г.

Плана не допуска и възможността влековете Спас, Боби, Заека и Ветровала да се подменят с модерни четири седалкови съоръжения с капацитет от по 2400 човека на час, какъвто проект е представен още през 2010г. 

Европейският съюз даде 500 000 евро да се изработи нов план за управление на Природен Парк Витоша. Планът е готов. От него са махнати недоразуменията от старият план. Той трябваше да влезе в сила през 2015 година, като срока му на действие е 10 години. Най-вероятно ще изтече преди да е влязъл в действие. Планът не е приет досега поради натиска на неправителствените екологични организации, нерешителността на управляващите и страха от протести. Витоша е обречена от много години да е заложник на един лош план и още по лош закон за горите. Трябва да се разбере, че колкото и обследвания, комисии, закани и дела да се завеждат, докато не се оправи законодателство парк Витоша ще продължава да тъне в разруха и нищо позитивно няма да се случи.


     

Славчо11.06.2020 г., 17:43 ч.

Голяма мъка е тая Витоша.Как няма ,кой да блъсне с юмрук по масата и нема зелени нема пембени.Нови лифтове и нови писти ,това трябва.Фандъкова ще си прави залъгалки с чешмичка и мостчета.А и рейсове нагоре дизелаци щяла да пуска.Абе тая нормална ли е.Целият свят минава на ток тя на нафта.Баси кухата лейка.

 


Последни

България

Ни вопъл, ни стон от зелените за пожарите

   17 Август 2025   5067    0