Финансови интереси раздуват екологична истерия срещу българските ТЕЦ-ове

  26 Март 2021, 10:33     4706     0   
     


Не приемам Зелената сделка без ясен и обезпечен финансово план срещу социалните сътресения в България, категоричен е Боян Чуков,  трети в листата на ВМРО в Стара Загора

Грешно е да се приема, че Зелената сделка ще засегне само собствениците на „тровещите планетата“ заводи, фабрики и енергийни мощности. Последиците от нейното реализиране ще рикошират върху всеки един жител на ЕС, категоричен е третият в листата на ВМРО-БНД за 27-и старозагорски многомандатен избирателен район Боян Чуков.

Преди всичко е обявена „война“ на всички „вредни“ електростанции, които ползват изкопаемо гориво, отбелязва той и прогнозира, че първи ще бъдат ударени ТЕЦ-вете работещи с въглища и мазут. След тях най-вероятно той предполага, че ще пострадат тези, които работят на газ. Ще се акцентира върху възобновяемите източници на енергия – слънчеви, вятърни, геотермални и други подобни. Но не от тях, а от функционирането на въглищните централи, в това число и тези в Старозагорска област, зависи енергийната и национална сигурност, предупреждава Боян Чуков.

Кандидатът от ВМРО припомни, че според представения преди близо една година от Урсула фон дер Лайен „Зелен пакт за Европа“ всичките 27 държави от Евросъюза към 2050 г. ще трябва да постигнат въглеродна неутралност.

Преди броени дни Европейският парламент прие резолюция, която предвижда въвеждането от 2023 г. на своеобразни „въглеродни мита“ при внос в ЕС на цимент, стомана, алуминий, горива, хартия, стъкло, химикали и торове, произвеждани в държави, които имат по-слаби климатични амбиции. „Зелената стратегия“ е определена от Брюксел като нов план „Маршал“ за икономическо възстановяване на Евросъюза след пандемията COVID-19. Възстановяването на икономиката се планира да стане върху основата на новата технологична вълна, която трябва да остави в миналото всичко, което не се вписва в концепцията на зелена икономика. Всичко това звучи красиво, но едно е очевидно. Едрият капитал чрез своите медии и социални мрежи раздува екологична истерия с цел да бъдат обезценени активите на въглеводородната икономика и да се създаде изкуствена необходимост от нови климатични и неутрални средства за производство. Новите енергийни технологии са собственост на високоразвитите държави, а бедните страни нямат достатъчни финансови ресурси да ги закупуват, без да се влоши вътрешния им социален климат. „Зеленият пакт“ на ЕС е прекалено амбициозна програма, която при поставените цели за 60% свиване на парниковите газове е нереалистична за по-бедни страни като България, обясни Боян Чуков.

Той припомни, че засега не са ясни адекватните компенсаторни механизми, които България ще може да ползва при реализирането на времевата пътна карта на Зелената сделка. Не мога да приема безусловно тази инициатива на Брюксел преди да станат абсолютно ясни финансовите инструменти на ЕС, които следва да съдействат за постигането на амбициозните цели. Не приемам Зелената сделка без ясен и обезпечен финансово план, който да предотврати социалните сътресения в България, категоричен е той.  

Значението на комплекса „Марица изток“ има и мощна социална проекция за региона, отбелязва кандидатът за народен представител и предупреждава, че в този план пред новото българско правителство и старозагорското областно ръководство стои мащабна и отговорна задача за икономическа трансформация предвид края на въглищната икономика. Преходът според него трябва да стане плавно и без сътресения за населението.

По думите му алтернативата трябва да се търси в рационално използване на европейските фондове за модернизиране на местната индустрия и привличане на външни инвестиции. Старозагорската област разполага с един сериозен, но все още нереализиран потенциал. Стара Загора е пресечна точка на европейските транспортни коридори № 8 и № 9. В непосредствена близост до територията на Общината преминава и транспортен коридор № 4. При умело и професионално използване на международни контакти и лобиране в полза на региона може значително да се увеличи и без това наличния интерес към града и общината. Летище Стара Загора може да се превърне в натоварено карго летище за централна България. Прокопаването на тунел под Стара планина също би допринесло за развитие на икономиката в региона. При стратегически планирана икономическа активност в изброените по-горе направления може сравнително безболезнено за местното население да се реализира икономическата трансформация на региона, смята кандидатът за народен представител от ВМРО – БНД.


     

 


Последни