Група от водещи световни корабни компании, сред които и ключови гръцки участници, призоваха за промени в подготвяното за октомври споразумение на ООН за ограничаване на емисиите от морските горива. Според тях сегашният вариант на проекта не отговаря на реалните нужди на сектора и може да доведе до сериозни финансови затруднения.
Споразумението на ООН, изготвено от Международната морска организация (IMO), залага на въвеждането на такси върху корабите, които надвишават глобалните стандарти за въглеродни емисии. Обсъжда се средствата от тези такси да се насочват към фонд за зелени технологии и подпомагане на по-слабо развитите държави. Освен това се предвиждат строги срокове за намаляване на употребата на традиционни морски горива и стимули за преминаване към алтернативи като втечнен природен газ, метанол и водород. Според привържениците на рамката това е ключов инструмент за ускорена декарбонизация. Компаниите обаче настояват, че предложената система ще натовари превозвачите с огромни разходи, ще увеличи цените на превозваните стоки и може да доведе до сериозни сътресения в глобалната търговия, която в момента зависи в над 90% от морския транспорт.
Глобалният морски транспорт осъществява близо 90% от световната търговия и е гръбнакът на международната икономика. Въпреки че секторът е отговорен за около 3% от световните въглеродни емисии, компаниите подчертават, че прекомерните регулации няма да ускорят декарбонизацията, а ще поставя т превозвачите в неравностойно положение и ще повишат цените за крайните потребители.
„Както е формулирана, рамката на Международната морска организация (IMO) не може да подпомогне ефективно декарбонизирането на морската индустрия и не гарантира равни условия на конкуренция. Необходими са критични изменения, които да отразят реалистични траектории, преди въобще да се мисли за приемане“, заявиха компаниите в общо обръщение до Reuters.
В началото на годината беше изготвен проект, който предвижда такси за кораби, превишаващи глобалните стандарти за емисии. Но редица държави, включително САЩ, се противопоставиха на предложението, предупреждавайки, че то може да доведе до търговски санкции, визови ограничения и по-високи пристанищни такси.
Превозвачите подчертават, че споразумението трябва да избягва прекомерни финансови тежести и инфлационен натиск върху крайните клиенти. В изявлението им се включиха едни от най-големите танкерни компании като Frontline (Кипър), Bahri (Саудитска Арабия), както и гръцки групи като Capital Group, TMS Group, Dynacom, Angelicoussis Group и други.
Гръцкият министър на корабоплаването Василис Кикилиас също изрази подкрепа за позицията на индустрията, настоявайки за подобрения в рамката. Това показва, че не само компаниите, но и държавните институции отчитат реалните предизвикателства, пред които е изправен секторът.
Морският транспорт е незаменим за глобалната икономика, а прибързаните и непрактични решения могат да подкопаят конкурентоспособността на компаниите и да засегнат милиони потребители по света. Вместо да се налагат тежки санкции и такси, транспортните фирми настояват за по-балансиран подход, който едновременно да съчетава грижа за околната среда и защита на икономическата стабилност.