Реалистична ли е идеята за 15-километров тунел през Кресна?

  11 Януари 2022, 15:01     20380     7   
     


След ексцентричното предложение магистрала Струма да минава "по склоновете на Пирин", вчера вицепремиерът Борислав Сандов пусна позабравената идея за изграждане на 15,4 км тунел през Кресненското дефиле.

Идеята за тунела не е нова.

Идеята за съоръжението коментира от много години. Той трябва да има две тръби - едната 15 377 метра, а другата 15 420 метра. Общото дължина за прокопаване ще е над 30 километра. Прогнозата му стойност преди години бе 1.5 милиарда евро, днес цената несъмнено е значително по-висока.

Защо не?

Идеята за тунела многократно е отричана от експертите по пътно строителство. Основните причини са няколко.

На първо място е сложността на проекта. В района скалите са с повишена радиоактивност. Изкопаната скална и земна маса, която се изчислява на над 10 милиона тона, трябва да се депонира някъде в района или да се извози на друго място. При 20 тона на камион ще е необходимо да се направят най-малко 500 000 курса.

Много сериозен проблем ще бъде реакцията на местните хора. Те как ще приемат в близост до населените места и до домовете им да има радиоактивни материали. През 2016г. местните хора вече излязоха на протест срещу предложението да се строй въпросния тунел.

Друга причина е, че районът на Кресненското дефиле е и най-сеизмичната зона в България. На 4 април 1904 година, с епицентър Кресненският разлом, е регистрирано най-мощното земетресение в България – 7.2 по Рихтер, и вторичен трус 6.9 по Рихтер. Унищожени изцяло са село Крупник и Симитли. Големи разрушения има и в Горна Джумая.

Освен това подобен проект би забавил значително, с най-малко десет години, завършването на АМ Струма, която трябваше да е готова за олимпийските игри в Атина през 2004г.

Изграждането на подобно съоръжение би отнело между 6-8 години, след като започне строителството. Кандидатстване за европейско финансиране, както предлага Сандов, процедури, проектиране, обществени поръчки и ето забавяне от поне още 2-4 години.

Отсечката през дефилето, известна като най-смъртоносната в Европа,  е крайно свръхнатоварена и това е основната причина за големият брой пътни инциденти. Едно подобно забавяне от 10 години означава стотици катастрофи и десетки ранени и загинали.

Всичко това усложнява и оскъпява сериозно строителството на подобно съоръжение.

Неясна е упоритостта, с която вицепремиерът Борислав Сандов лансира нови идеи за АМ Струма. На всеки трябва да е ясно, че АМ Струма е обект от национално и международно значение и завършването й в най-кратки срокове е изключително важно.


     

Алекс14.01.2022 г., 14:03 ч.

Борислав Сандов защитава интересите на "зелената" мафия и на олигархът Иво Прокопиев, така че не се учудвам за тази идея - просто е най-скъпа и ще се дадат най-много пари, част от които могат да бъдат откраднати!

Димо12.01.2022 г., 20:59 ч.

Да ,Нели .Сегашният проект е точно такъв.И може да стане за 2-3 години ако почнат сега.

Нели12.01.2022 г., 20:32 ч.

Най просто и евтино,предлагам:Да се остави стария път в едната посока и да се построи от другата страна на реката път за друга посока на движението.6акво имат са се март.....

Пламен Пасков 12.01.2022 г., 16:10 ч.

Няма

Йонов12.01.2022 г., 10:26 ч.

Този министър е много объркан и от нищо не разбира.Единият ден праща Струма по склоновете на Пирин а на другият се отмята и прави тунел.Възсух под налягане.

Иван Димитров12.01.2022 г., 08:29 ч.

Министъра е много по-компетентен от вашия псевдоеко сайт, дето сигурно лобира за някои от фирмичките около Гроб! Магистралата трябва изцяло да е извън Дефилето а тунела е най-щадящ от към екологична гледна точка, тази същата огромна маса трябваше да отиде за изграждане на другите лотове, но калинките около властта последните 12

Атанас Чобанов11.01.2022 г., 18:56 ч.

С този коментар министър Борислав Сандов за пореден път показа, че е некомпетентен и не познава дори и елементарните закони!