
По протежение на Цариградско шосе в София съществува реална възможност да се изгради кабинкова въжена линия. По това най-натоварено трасе в столицата няма линия на метрото. Това е и една от грешките при планирането на Софийския метрополитен. Тогава, назад във времето, с цел икономия, метрото вместо естествено да върви под Цариградско шосе, за да се използва прокопаният тунел от Българското национално радио към Телевизионната кула, е взето решение за този маршрут. Затова и зала „Арена 888“ с капацитет 12 000 души е изолирана и трудно достъпна.
Задръстванията, особено в пиковите часове, са огромни, а ако има дори лека катастрофа, колоната остава блокирана за дълго време. Така се създават тапи и в други части на центъра. Възможно е подобно решение и на други места, тъй като има достатъчно райони, непокрити от метрото, но това трасе е най-подходящо, с гарантирано натоварване.
Началната станция е подходящо да се ситуира в района на езерото „Ариана“. Междинни станции, подобни на пасарелки, могат да се изградят при „Плиска“, „Четвърти километър“ – за да обслужват „Арена 888“, при Окръжна болница и последна – при метростанция, точно до големия буферен паркинг на метрото.
През последните години непрекъснато излиза информация къде и в кой град са изградени кабинкови въжени линии. Последната информация е от Париж. Там преди дни беше открита 4,5-километрова въжена линия със 104 кабини и капацитет от 11 000 души на ден, с възможност да достигне до 20 000. Маршрутът, който с градски транспорт или с автомобил се изминава за 40 минути, с лифта отнема 18 минути.
Португалската столица Лисабон впечатлява хилядите туристи с кабинковата въжена линия над река Тежу. Подобни съоръжения има в Тулуза, а гледката от лифта в Барселона е зашеметяваща.
За известен период от време най-дългият лифт в света е бил Симеоновският на Витоша с дължина 6 270 метра. Той е пуснат в експлоатация през 1982 г. за лятната младежка Универсиада. Тогава държавата и управляващите София са имали визията да изградят такова съоръжение – нещо, което в София и на Витоша не може да се случи вече над 40 години.
В София няма достатъчно атракции. Въпреки хилядолетната история, освен катедралата „Александър Невски“ и още няколко църкви, нищо от културното наследство не привлича масово туристи. Дори богатият ни Исторически музей, вместо да бъде в центъра на столицата – например в почти неизползвания ЦУМ – е преместен в резиденция „Бояна“, без удобен транспорт и със слаба посещаемост. За туристите остават основно заведенията.
Освен като удобен, бърз и екологичен транспорт, един лифт би бил и привлекателна атракция. От височина ще се разкрива гледка към целия град, парковете и Витоша. Предимствата са много.
За жалост у нас нищо ново и иновативно не се случва. Изтъкват се безброй доводи защо едно нещо не може да се реализира, вместо да се търсят решения как да се случи. Състоянието на Витоша е христоматийният пример как, вместо да се развива, едно място може да бъде оставено да се руши.