
Действащият от над 20 години План за управление на Природен парк “Витоша”, освен че забранява строителството на нови лифтове, не позволява и подмяната на старите амортизирани и ръждясали съоръжения с модерни, безопасни и с по-голям капацитет.
Докато този архаичен, пълен със забрани, план за управление действа, каквото и да се твърди от министри, общинари и зелени активисти, на Витоша нищо няма да си случи.
Дяволът е скрит в детайлите
За да бъдат сменени Симеоновският, Драгалевският и Княжевският лифтове, както и всички останали, е необходимо поставянето на нови стълбове. Това изисква изкопаване на основи, направата на кофраж с арматура, изливане на бетон и поставяне на стълбовете, които се закрепват в изградения фундамент с двуметрови анкерни болтове. Обикновено такива основи са с размери 3 на 3 метра.
Проблемът е, че според Закона за устройство на територията (ЗУТ) това се счита за ново строителство, а то, съгласно Плана за управление на Природен парк “Витоша”, е забранено. Дали обаче нещо вкопано в земята може да навреди на природата и животните, заради което еколозите, писали плана, не го допускат?



Австрийските компании “Допелмайер” и “Лайтнер” заявиха, че подмяната на лифта при запазване на старите фундаменти и трасе е абсолютно невъзможна от съображения за сигурност.
“Да се строи на старите основи ли? Ние няма да направим това! Разбира се, че съм шокиран от тази идея, да се изгради нова въжена линия върху 50-годишни основи!” – коментира през 2020 г. Гернот Фишер, мениджър в “Допелмайер въжени лифтове”.
“Ако искате да построим ново съоръжение на старите основи, това е невъзможно. Старите основи са неподходящо оразмерени. Невъзможно е да се строи на стари основи по нова технология, съгласно настоящите изисквания за безопасност. Това е невъзможно! При всички случаи, дори и ако използвате старите места на основите, вие трябва първо да премахнете старите основи и да изградите нови, съгласно новите разпоредби, подходящи за новата въжена линия. И ако строите съоръжението на стари основи, разбира се, това със сигурност носи риск за хората, що се отнася до вятъра,” добави Фишер.
Позицията на “Лайтнер” е също толкова категорична.
Отхвърленият проект
“Витоша ски”, собственикът на съоръженията, още през 2009 г. поиска да сложи нови лифтове на местата на старите и да възстанови пистите, но получи категоричен отказ. Мотивът за отхвърляне на проекта за “Модернизация на ски зона Алеко” беше, че Планът за управление на Природен парк “Витоша” не позволява ново строителство. Освен това се твърдеше, че реализацията му ще наруши тревното покритие в парка, което също е забранено от плана.
Проектът на “Витоша ски” предвиждаше Симеоновският, Драгалевският и Княжевският лифтове да се подменят с нови 8- и 10-местни кабини. Княжевският лифт трябваше да се удължи до Златните мостове, а Драгалевският – до хотел “Щастливеца”. Симеоновският оставаше в старото си трасе. Предлагаше се лифтът “Романски” и влековете “Спас” и “Боби” да се подменят с четириместни седалки. Проектът включваше и изграждане на още две осветени писти, с общо 17,5 километра трасета – всичките в съществуващите маршрути, но с нова организация.

През 2010 г. “Витоша ски” представиха публично проекта и организираха кампанията “Аз обичам Витоша”. Срещу този проект обаче се обявиха зелени неправителствени организации, включително тогавашният директор на Природен парк “Витоша” – Тома Белев. Еколозите организираха множество митинги и протести. Държавата се огъна пред зеления натиск и целият проект се провали.
Резултатът
Действията на еколозите, бездействието на министерствата и Столичната община доведоха до сегашната ситуация – безкрайни задръствания на Витоша, пушещи дизелови автобуси, опашки и изнервени граждани. Нула екология и замърсена околна среда в парка.
Решението
В момента тече срокът за становища и мнения по новия план за управление на Витоша. Документът, с редакциите, предложени от Дирекцията на парка, не дава никаква възможност за подмяна на лифтовите съоръжения. Дори зоната за практикуване е намалена почти двойно в сравнение със стария план.
Без изменения и допълнения в новия план нищо не може да се случи на Витоша. Затова още в първите дни на януари Министерството на околната среда и водите трябва да разпореди на Дирекцията на парк Витоша да адаптира документа така, че в него да бъдат заложени изрични и точни текстове – как, по какъв ред и чрез кои законови процедури да се подменят старите лифтове с нови.
Също така е изключително важно да бъде решен въпросът с трасирането на нови ски писти по безлесните територии около Алеко и Стената. Към момента на Витоша има само една законно лицензирана писта, отговаряща на Закона за туризма – „Витошко лале“.