200 км велоалеи ще бъдат изградени в София до 2020 г.

  21 Август 2017, 09:47     5689     0   
     


Снимка: YouTube

Около 200 км велоалеи ще бъдат изградени в София до 2020 г., е предвидено в програмата, която се изпълнява от администрацията на Столичната община. Към 2016 г. дължината на тези трасета е приблизително 50 км, като са разположени основно в парковете и кварталите на града. Това стана ясно по време на семинар за развитието на велосипедния транспорт в София, в който участваха зам.-кметът в направление „Транспорт и транспортни комуникации” Евгени Крусев, гл. арх. Здравко Здравков и посланикът на Холандия Н.Пр. Том ван Оорсхот. В рамките на срещата беше представен начинът на планиране и проектиране на трасета за велосипеди в Нидерландия. Експерти от българската столица презентираха проект за изграждане на велотрасе по бул. „Патриарх Евтимий”. Планира се той да бъде изпълнен с реновирането на булеварда – след приключване на дейностите по метростанциите от третия лъч на подземната железница. Новата велоалея ще осъществява връзка през Петте кьошета с Руски паметник и през ул. „Ген. Й. Гурко” с националния стадион „Васил Левски”. Обсъдено бе и въвеждането на успокоени зони в централните части на града, където ограничението на скоростта да е 30 км/ч. Според главния архитект Здравко Здравков е необходима

пълна промяна

в начина на придвижване в рамките на града. Посланикът на Кралство Нидерландия Н.Пр. Том ван Оорсхот обясни пред присъстващите, че в страната му са изградени и функциониращи 35 хил. км велоалеи. Според него, ако в Холандия не се използва велосипеден транспорт, ще е пълно с коли, което ще пречи на хората. Той подчерта, че София не трябва да копира примера на неговата страна, защото през годините са допускани и грешки, но българската столица може да се поучи от тях. „Вие имате широки улици и място за велоалеи, вашият град е равен”, посочи предимствата на София холандският посланик.

Какво е постигнато
в Холандия?

Политиката за насърчаване на велосипедния транспорт в Холандия започва да се изпълнява от седемдесетте години на миналия век. Изготвен е национален план, който се допълва чрез провеждането на инициативи на местно ниво. Общините са тези, които изграждат необходимата инфраструктура за велосипедистите. Всички проекти за мрежата трябва да отговарят на определени стандарти, които са еднакви за отделните холандски общини независимо от големината им. По-малките местни администрации използват услугите на външни консултанти, за да постигнат изпълнението на критериите. В страната на лалетата е широко разпространено използването на велосипеди. Затова трасетата за тях трябва да отговарят на пет основни принципа. Те стоят в основата на планирането и проектирането на алеите. Мрежата, която се изгражда, трябва да е последователна и да осигурява свързаност между различни части на градовете. Необходимо е придвижването да е в права линия и трасето да не криволичи между различни обекти. Велосипедните алеи като част от инфраструктурата трябва да бъдат безопасни за техните ползватели. Това се постига чрез използването на множество пътни знаци и добра маркировка. За повишаване на сигурността на водачите по трасетата се полагат точно определени настилки.

Естетическото изживяване на колоездачите също не е пренебрегнато. Изисква се маршрутите да бъдат привлекателни и по отношение на околния пейзаж. Планирането на веломрежите е съобразено и с избягването на натоварените от автомобилен трафик зони. На местата, където това не е възможно, се търси пълно синхронизиране на различните видове транспорт.

Тъй като високата скорост е предпоставка за пътни инциденти, в Холандия са обособени специални части от пътната инфраструктура, където скоростта е ограничена до 30 км/ч. В тези участъци автомобилният и велосипедният трафик се движат паралелно.

В пътища с натоварен транспорт, каквито са магистралите, се изграждат подлези или надлези за преминаване на колоездачите.

Важно при разработването на проект за алеи е доброто познаване на мястото, където те ще се строят. Винаги се взима предвид и начинът на преминаване на останалите участници в движението и всички видове транспорт се синхронизират.

Какво е постигнато
в София?

До 2006 г. в българската столица е имало 2,9 км велоалеи. Те са разположени по бул. „Проф. Иван Гешов” и в Южния парк. За три години от 2008-а до 2011-а са изпълнени 20,6 км. В този период са пуснати в експлоатация алеите в жк „Младост”, по бул. „Ломско шосе”, по бул. „Ген. Тотлебен”, по бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” в участъка от НДК до бул. „Мадрид” и др. Между 2012 и 2015 г. в столицата, заедно с реконструкцията на основни пътни отсечки, се обособяват и нови велотрасета. В този период са изградени 26,01 км. Сред построените през трите години са маршрутите по бул. „България”, бул. „Мария Луиза”, бул. „Царица Йоанна”, бул. „Копенхаген”, както и в кв. „Овча купел”, около езерото в Панчарево и др. Така общо до края на 2015 г. в Столичната община са изградени 49,51 км велоалеи.
Задачите до 2019 г.

Програмата за развитие на велосипедния транспорт в Столичната община беше приета от местния парламент в началото на 2017 г. Документът е с хоризонт от 2016 до 2019 г. Сред целите, които са поставени в него, е увеличаване на пътуванията с колело в града от 1% до 3%. За да се случи това, ще се работи върху възможностите за комбиниране на велосипедния с масовия градски транспорт. Столичната община планира да изпълни мерки за забавяне на трафика именно чрез обособяването на зони с ограничение на скоростта до 30 км/ч. След 2019 г., когато трябва да са изпълнени всички мерки от програмата, се предвижда в София да са изградени велотрасета, минаващи през парковата среда и водещи до четирите изходни точки на града.

До края на тригодишния период се планира в столицата да бъдат изградени поне 122,7 км алеи за велосипедисти. От тях 24,1 км ще са разположени в зелените части на София – в Борисовата градина, Южния парк, в парк „Вл. Заимов”, Западен и Северен парк. Трасета трябва да бъдат направени и по бул. „Ботевградско шосе”, по пътното платно на бул. „Патриарх Евтимий” и бул. „Генерал Скобелев” от бул. „Витоша” до Руски паметник, по ул. „Г. С. Раковски”, в жк „Люлин”, по бул. „България” в участъка от бул. „Гоце Делчев” до бул. „Ал. Пушкин”, по „Ломско шосе”, по бул. „Монтевидео”, бул. „Президент Линкълн” и др.

Тази година заедно с ремонта на бул. „Княз Александър Дондуков” ще бъде обособено и велотрасе. То ще е с дължина над 1 км и ще бъде изградено от гладки павета. Плановете на Столичната община включват създаването на достъп до обектите от „Софийската Света гора”. Това ще се постигне чрез построяването на велоалеи между населените места в район „Нови Искър” – Гниляне, Подгумер, Войняговци, Кубратово и Локорско.

Успоредно с изграждането, от Столичната община ще продължат с проучването на възможностите за създаването на нови алеи. Ще се обмисли обособяването на такива съоръжения от бул. „Тодор Александров” до пл. „Сточна гара”. Намерението е трасето да минава по коритото на река Владайска. Обмисля се и връзка между велотрасетата в жк „Люлин” и кв „Банкя“. Столичната община ще проучва и опцията за обособяване на маршрут, който да започва от жк „Младост”, да минава през националния стадион „Васил Левски” и Борисовата градина и крайната му точка да бъде Интерпред. Ще се разгледат и възможностите за велоалея от моста „Чавдар” до бул. „Ботевградско шосе”, както и други възможни направления, като общата дължина на проучваните маршрути е над 40 км.

Сега накъде?

След като представиха опита на страната си при развитието на велосипедния транспорт, холандски експерти набелязаха стъпките, които трябва да се извървят и в София. На първо място е необходимо да се извърши промяна на нагласата към велосипедния транспорт и използването му. Към момента около 1% от пътуванията, които се осъществяват дневно в София, са с колело. Затова Столичната община си поставя за цел този дял да достигне 3 на сто до 2019 г.

Беше посочена и необходимостта от изготвяне на програма за това как да се развива велосипедната инфраструктура по години, за да са ясно дефинирани и очакваните във времето резултати. Според холандските експерти участъците с намалена скорост за автомобилите до 30 км/ч могат да бъдат обособени като велосипедни. Тези зони не трябва да са разположени само в центъра на града, а и в кварталите.

Участниците във форума се обединиха около позицията, че е нужно София да проучи още чужд опит при развитието на този тип транспорт. За пример беше даден Лондон, където също се прилагат специфични мерки за веломрежата.

Следваща стъпка пред българската столица е разработване на пилотни проекти, които да са социално ангажирани. Трябва да се действа активно за информираността на жителите и гостите на града. Това може да се постигне чрез различни информационни кампании. Едва когато тези етапи са изпълнени, може да се мисли за реалното изграждане на велосипедна инфраструктура, смятат участниците в дискусията.

Обект с бъдеще

Столичната община представи проекта за изграждането на велоалея по бул. „Патриарх Евтимий”. Разработени са два варианта за разположение на съоръжението – по средата на булеварда или от южната му страна. При първия ще бъде обособена по 1 лента за движение на превозни средства във всяка посока. Лентите ще се използват и за обслужване на жилищните сгради и търговските обекти.

Велоалеята ще е отделена от трасето за движение на автомобилите с дървета. Предвидено е засаждането на 400 растения – в по една редица от всяка страна на трасето. Посредством светофарни уредби ще бъде осигурено и безконфликтно преминаване на кръстовищата от водачите.

При другия вариант, предвиждащ странично разположение на алеята, ще се маркира отново по една лента за активно движение на превозни средства във всяка посока, за колела и озеленено пространство по цялото продължение на булеварда. Според специалистите от Столичната община неудобство ще се поражда от това, че за да се обслужват прилежащите сгради, ще трябва да се пресича през велотрасето./ vestnikstroitel.bg


     

 


Последни