Бернската конвенция за пореден път отхвърли исканията на зелените НПО-та за АМ Струма

  02 Декември 2020, 22:54     3847     0   
     


Снимка: Пътят през Кресненското дефиле е най-смъртоносният в България. През последните 10 години там са пострадали над 600 души.

Постоянният комитет към Бернската конвенция на Съвета на Европа за поредна година отхвърли исканията на зелените НПО-та, с които опитват да спрат строежа на автомагистрала „Струма“ в района на Кресненското дефиле.

По този начин така нареченото досие по казуса остава затворено, а зелените ще трябва да чакат още една година, за да представят за 7-ми път претенциите си пред Комитета.

Решението, което е взето на заседанието, провело се днес, е същото като през 2019-а - най-късно до март у нас да бъде изпратена мисия, която да разгледа на място фактите, които й бъдат предоставени от всички заинтересовани страни.

Тази година екип на Комитета не дойде, вероятно заради световната пандемия от Ковид 19.

Над 10 години „еколозите“ от коалицията „За да остане природа в България“ опитват да влияят на изграждането на лот 3.2 от аутобана в района на Кресненския пролом. Първоначално те лобират държавата да направи тунел, дълъг близо 16 километра. Неговата цена е изчислена над 1 милиард евро, като „природозащитниците“ настояват съоръжението да се строи от швейцарски консорциум. Официалните власти не се подават на натиска и избират друг вариант. Причините са много и научно обосновани.

Редица геоложки изследвания показват, че при прокопаването има голяма вероятност да се отделя радон – опасен радиоактивен газ. Също така при дейностите за тунела на повърхността ще да бъдат извадени 10 милиона тона радиоактивни скали.

Впоследствие природозащитниците искат цялото трасе на АМ „Струма“ да бъде извадено от дефилето, което също ще оскъпи драстично проекта. Те атакуват в съда Оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС), която е подписана от държавата през 2017 г.

Но Върховният административен съд окончателно отхвърля жалбите на зелените НПО-та.

Според проекта на избрания „източен вариант“ магистралата в посока Гърция ще минава през Кресненското дефиле, като сегашният път ще бъде ремонтиран. Към София ще се пътува през Кресненското плато. По този начин трафикът през пролома ще падне с поне с 50%, като се очаква и катастрофите да намалеят драстично. В момента пътят през Кресненското дефиле е един от най-смъртоносните в България – за последните 10 години пострадалите са над 600. 

Страната ни се присъединява през 1991 година към Бернската конвенция, чието официално наименование е Конвенция за опазване на дивата флора и фауна и природните местообитания. Всички 47 страни от Съвета на Европа са подписали документа, който гарантира спазването на екологичното законодателство. Решенията на Постоянния комитет към Бернската конвенция имат сериозна тежест и обикновено Европейският съюз и Европейската комисия се съобразяват с тях.