Нов Княжевски лифт – мисия (не)възможна?

  10 Януари 2021, 15:30     3519     5   
     


Снимка: Фундаментите на Княжевския лифт, за които институциите твърдят, че могат да бъдат използвани, са изливани през 1962г.

В последните дни темата за модернизацията на лифтовете на Витоша, след 15-годишно бавене, отново стана актуална. Но въпреки демонстрираната активност от страна на Столична община и няколко министерства, на практика нищо не се случва. Тоест няма никакво действие от страна на институциите, а само говорене с пожелателен тон.

Какво всъщност иска общината?

Кметът на София Йорданка Фандъкова и главният архитект Здравко Здравков на няколко пъти заявиха, че за тях най-важно е  "възстановяването" на Княжевския лифт. За това не е нужна промяна на стария, но все още действащ, план за управление на Витоша.

Какво означава терминът "възстановяване"?

Според тълковният речник това е "привеждане на нещо в първоначалният му вид". И точно тук е спорният момент.

Общината иска Княжевският лифт да се възстанови в старите параметри от 1962г. По същото трасе, със съществуващия капацитет от 600 човека на час и 4 местни кабинки, за да може да се използват старите станции и фундаменти на стълбовете. Тоест да няма ново строителство, което е забранено от плана на Витоша, а да се води ремонт и реконструкция, което е разрешено. За горното настоява общината, подкрепена от зелените.

Какво предлага притежателят на лифта "Витоша ски“?

От една година компанията е собственост на италианеца Ерик Гумерер, който е главен акционер и изпълнителен директор на гиганта „Техноалпин“ - най-големият производител на оръдия за технологичен сняг в света. Плановете си за Витоша Гумерер представи публично. Той заяви, че е възложил на водещите компании „Допелмайер“ и „Лайтнер“ да разработят проект за модернизация. От Витоша ски искат да подменят Княжевския лифт, по същото трасе, но той да бъде с капацитет 3200 човека на час и с нови модерни, по последни изисквания, 8-10 местни кабини. Това разбира се означава, че трябва да има подходяща инфраструктура с нови станции и стълбове, което изисква и нови фундаменти. Тоест няма да бъде ремонт, а цялостна подмяна на съоръжението.

Защо няма как да бъде изпълнено искането на Общината?

На първо място няма логика и разумно обяснение защо трябва да се запази същият капацитет на Княжевския лифт. Когато през 1962 година от австрийската фирма "Братя Гирак" са строили лифта, София е 600 000 жители. И тогава в събота и неделя се е чакало на опашки.

От Еко Новини разговаряхме с инж. конструктора Йордан Гюров. Той е категоричен, че няма абсолютно никаква възможност в старите фундаменти да се сложат нови стълбове, които да носят различно, в пъти по-голямо, натоварване най-вече заради противоземетръсните изисквания. В сравнени с 1962г. показателите за сеизмичната издръжливост са значително завишени.

Инж. Гюров заяви също, че няма и никаква възможност старите анкерни болтове да се извадят без да се разруши  фундамента, а камо ли на тяхно място да се забиват нови. Има и нови европейски правила за безопасност на такъв вид транспортни съоръжения и няма конструктор, който да си сложи подписа под такава документация. Така, че това, което предлагат Столична община и главният архитект Здравков няма как да се случи според инж. Гюров.

На същото мнение са и от компанията „Допелмайер“, която преди около 40 години се сля с компанията "Братя Гирак ", която е строила Княжевския лифт. Те имат техническата документация и са категорични, че е невъзможно в старите фундаменти да се сложат нови стълбове:

“Ако искате да построим ново съоръжение на старите основи, това е невъзможно. Старите основи са неподходящо оразмерени. Невъзможно е да се строи на стари основи по нова технология, съгласно настоящите изисквания за безопасност. Това е невъзможно! При всички случаи, дори и ако използвате старите места на основите, вие трябва първо да премахнете старите основи и да изградите нови, съгласно новите разпоредби, подходящи за новата въжена линия. И ако строите съоръжението на стари основи, разбира се, това със сигурност носи риск за хората, що се отнася до вятъра” категоричен бе Гернот Фишер, мениджър в “Допелмайер въжени лифтове“.

Всичко гореспоменато, плюс това, че на Витоша от години нищо не се случва, както и фактът, че Министерството на спорта също е собственик на съоръжения в планината, които не може да модернизира, предполага, че проблемът на Витоша не е толкова просто решим, колкото институциите твърдят. Дали ще има нови лифтове на Витоша, предстои да разберем.


     

Драгоев11.01.2021 г., 17:05 ч.

Разлика в цените на лифт с капацитет 3000 и 2000 човека не е голяма.Натоварването на такова съоръжение е само в определени часове ,сутрин около 9 ,10 и следобед 15,16 часа.Затова е важно за кратко време да се качат и да слязат хората без да чакат на опашки ..Никой не си мисли ,че по 10 часа на ден ще се качват по 3000 човека.

Светльо11.01.2021 г., 15:26 ч.

Ако ще е нов, да е наистина нов - а не върху стара основа да се гради ново. Това би било половинчата работа и никой няма да е доволен.

Димо11.01.2021 г., 12:47 ч.

И аз съм на мнение, че да остарял фундамет да пльоснеш нови стълбове е безумие. Като нищо ще се окаже и невъзможно, но карай - ще им гледаме сеира пак!

Ицо 10.01.2021 г., 17:59 ч.

Не се научихме да не побългаряваме всичко.Справка пътя за Рилският манастир.Заради некадърно свършена работа можеше и хора да загинат.С лифта е същото .Ама ,като падне някой стълб тогава ще я питаме Фандъкова.

Драгоев10.01.2021 г., 17:19 ч.

От инженерна гледна точка да слагаш нови стълбове в старите пети е пълна глупост.Проверете дали Здавко Здравков има диплома.