Новата политика на Китай за повишаване дяла на електрическите автомобили в страната може да доведе до прекалено голямо предлагане

  20 Ноември 2017, 15:24     1873     0   
     


Новата политика на Китай за повишаване дяла на електрическите автомобили в страната може да навреди на печалбите на компаниите, защото е възможно да доведе до прекалено голямо предлагане. Това смятат редица експерти в бранша, съобщава Financial Times. Регулациите, приети през септември тази година, налагат задължителни квоти за електромобили в продажбите на всички марки, работещи на местния пазар. Те трябва да са 10% през 2019 г. и 12% през 2020 г. Според експерти така в сектора ще се натрупа излишък, който ще изкара някои компании от бизнеса.

Най-потърпевши от плановете на Пекин остават производителите на автомобили, които нямат на разположение ресурсите на по-големите си конкуренти и/или не получават финансовата подкрепа от държавни фондове. Според независимия анализатор Майкъл Дън "по-необезпечените играчи на пазара ще изчезнат", след като индустрията и компаниите в нея започнат да отбелязват загуби. По мнение на брокерската къща Bernstein заниженото търсене и повишеното производство ще се отразят в приблизителни загуби в размер на 4500 долара на автомобил, което сумирано представлява 20 млрд. долара загуби за 2020 г. и двуцифрен негативен ефект върху печалбите на повечето производители.


Новите наредби идват в отговор на желанието на Китай да ограничи вредните си емисии, като евентуално прекрати продажбите на автомобили, задвижвани с гориво. По информация на Bloomberg окончателното преустановяване на конвенционалните коли не се очаква по-рано от 2040 г., но все пак регулаторите усилено работят по това направление.
Новите правила ще влязат в сила от 2020 г., като тяхната цел е да стимулират производителите да се преориентират към производство на алтернативни автомобили за сметка на тези с двигател с вътрешно горене. В случай че това не се постигне, компаниите в бранша ще трябва да закупят т.нар. кредити заради замърсяванията.
В същността си регулациите изискват определени квоти по отношение обема на продажбите и нормативно спестяване на гориво. В числа това значи, че 7-8% от всички продажби ще трябва да бъдат от електрически автомобили, като според Bernstein по този начин броят на алтернативните автомобили в Китай за 2020 г. ще е между 2.4 и 2.7 млн. броя.

Volkswagen и неговите партньори в Китай ще инвестират над 10 млрд. евро в разработването на електрически автомобили и коли, използващи алтернативни горива, съобщи Bloomberg. До 2025 г. плановете на концерна са да представи 40 произведени в страната модела. През първата половина на следващата година тръгва сглобяването на електрически автомобили съвместно с държавната китайска компания Anhui Jianghuai Automobile Group. През септември от германската група обявиха, че нейните 12 марки ще инвестират 20 млрд. евро в електромобили. Идеята е всеки от над 300-те модела на "Ауди", "Сеат", "Шкода", "Фолксваген", "Бент ли", "Ламборгини" и т.н. да има своя версия на ток. Плановете са концернът да продава по 400 хил. електромобила на година през 2020 г. и 1.5 млн. пет години по-късно. Миналата седмица "Ford и техният китайски партньор Anhui Zotye Automobile Co обявиха инвестиции в разработките на коли на ток в размер на 753 млн. долара.
Според прогноза на Bloomberg Energy Finance след около 25 години в световен мащаб продажбите на коли на ток ще са по-големи от тези, задвижвани с двигател с вътрешно горене. Това ще стане факт основно благодарение на поевтиняването на батериите.

Източник: Капитал