Екипът на Еко новини установи, че Тома Белев е достигнал ново дъно – вместо да се изявява като експерт, той все по-често влиза в ролята на фейсбук трол, който се кара с потребителите.
Случаят е от групата „Кулата Промахона“, където под публикация за новия тунел в Алпите потребител е коментирал, че районът около Кресна е най-сеизмичният в България и изграждането на подобно съоръжение би било опасно. Вместо аргументи, Белев се нахвърля върху него по начин, който напомня на баба от едно време, пазеща черешата в двора си от децата от махалата.
Регионът около Кресна е най-земетръсният в България и един от най-опасните в Европа. През 1904 г. именно там е регистрирано най-силното земетресение в историята на страната – 7.2 по Рихтер. Трусът е усетен на целия Балкански полуостров и отнема живота на над 200 души. Сеизмолозите определят Крупнишко-Кресненското земетръсно огнище като мястото с най-висок енергиен потенциал в страната, където е възможно земетресение с унищожителна сила над 7 по Рихтер.
Сравненията с Алпите, които често се използват от привържениците на идеята за тунел, се оказват подвеждащи. В Алпите сеизмичната активност е далеч по-ниска – там земетресенията рядко надхвърлят 4 по Рихтер. Историческите изключения – Чурвалден (1295 г.) и Висп (1855 г.) с магнитуд 6.1 – са редки, докато Кресненският район е доказано подложен на чести и силни трусове.
През последните години учените многократно напомнят, че изграждането на 15-километров тунел в тази зона би било не само техническо предизвикателство, но и огромен риск за безопасността. Проф. Николай Милошев от БАН потвърждава, че регионът Благоевград–Симитли е най-сеизмичният у нас и всяка подобна мегаструктура би била изложена на сериозни опасности.
Идеята за тунел през Кресненското дефиле не е нова – но има ясна причина да бъде отхвърляна отново и отново: земетръсната активност. Вместо да омаловажава аргументите на хората, които се опасяват от риска, Тома Белев би трябвало да даде експертни обяснения. Фейсбук караници и тролене обаче едва ли ще решат проблемите на инфраструктурното планиране в най-опасната зона на България.